Uudessa Taika-lehdessä on ohjeita haarukalla tehtyihin huiveihin. Muistan, kuinka äitini teki hartiahuiveja naapureidenkin tädeille minun ollessa lapsi kyseisellä välineellä. Yhtään huivia ei ole jäljellä, ainoastaan pieni mallipala, josta otin kuvan. Kauniita ne huivit olivat, suorakaiteen muotoisia, hapsut päissä ja väreiltään valkoisia tai pastelleja. Minulle on kyllä tuo taito opetettu aikanaan, mutta olen unohtanut. Eilen sitten yritin palauttaa mieleen, mutta hieman on vielä hakusessa.

1995675.jpg

 Äiti teki myös neulakintaita. Isä käytti niitä metsätöissä talvella työrukkasissa. Rukkaskinnas piti olla riittävän suuri ja ranteesta tarpeeksi pitkä, että sen sai käännettyä rukkasen varren päälle. Siten rukkanen ja kinnas oli helppo ottaa pois ja laittaa taas käteen yhdessä. Se oli äidin neuvo minulle opastaessaan neulakintaan saloihin. Kinnasneula minulla on, mutta taito on unohduksessa.